İstanbul'un metro ağı, yıllar süren durgunluktan sonra son zamanlarda çeşitli projelerle istikrarlı bir gelişme göstermektedir. Bu gelişmeler, İstanbul'un ulaşım altyapısını güçlendirmeye yönelik önemli adımlar olarak değerlendirilmektedir.

M1 hattı, Kirazlı'dan Halkalı'ya 9 istasyon olmak üzere 9,7 km daha uzatılmaktadır. Bu uzatma sürecinde, M1 hattının kapasitesini artırmak ve tam teşekküllü bir yer altı demiryolu haline getirmek için eski istasyonların platformları da genişletilecektir. Halkalı'daki mevcut Yüksek Hızlı Tren ve Marmaray istasyonlarıyla entegrasyon sağlanacak olan bu uzatma projesi, 16 Şubat 2024'te inşaatına yeniden başlanması planlanmaktadır.

M3 hattı, İkitelli Sanayi istasyonunda iki güzergâha bölünmüş durumdaydı. Ancak günümüzde, kuzey yönündeki uzatmanın açılmasıyla hat Çam ve Sakura Şehir Hastanesi'nden geçerek Kayaşehir Merkez yönüne gitmekte, diğer güzergâh ise M9 olarak hizmet vermektedir. Şubat 2024 tarihinde M3 hattı güneyde Bakırköy İDO yönüne doğru uzatılacaktır, bu da hatta 7 istasyon daha eklenmesini sağlayacaktır.

İstanbul Yeni Metroları Nerede Olacak? 2024

1 Mayıs Kaç Kişi Gözaltına Alındı? Tutuklanan Var Mı? Açıklama Yapıldı 1 Mayıs Kaç Kişi Gözaltına Alındı? Tutuklanan Var Mı? Açıklama Yapıldı

M4 hattı, Tavşantepe'den Tuzla'ya 7,9 km ve 6 istasyon ile uzatılması çalışmaları devam etmektedir. Tamamlandığında, hattaki işletme M4ᴀ & M4ʙ olarak ikiye ayrılacaktır.

M5 hattı, Çekmeköy'den Sultanbeyli'ye 10,9 km uzunluğunda doğuya doğru genişletilmektedir. Ancak, M13 hattının yatırım programına alınmaması sebebiyle Sarıgazi istasyonunda aktarma planı geçici olarak durdurulmuştur. Ancak, hattın test sürüşleri başlamış olup, Mart 2024'e kadar Samandıra Merkez istasyonuna kadar olan etabın açılması planlanmaktadır.

M7 hattı ise doğu ve batı yönünde inşa halinde olan uzatmalar ile genişletilecektir. Doğu yönündeki uzatma, Şişli-Mecidiyeköy istasyonundan başlayarak Fulya, Yıldız ve Beşiktaş istasyonlarını içerecek şekilde devam edecek ve Kabataş'a kadar uzanacaktır. Ancak, Beşiktaş istasyonundaki arkeolojik buluntular sebebiyle inşaat çalışmaları uzamış, bu nedenle Kabataş istasyonunun 2024'te açılması planlanmıştır.

M9 hattı ise Avrupa yakasında Bahariye'den başlayarak Yenibosna'daki M1ᴀ'ya aktarma sağlayacak ve Ataköy'deki Marmaray İstasyonu'na bağlanacak şekilde güney yönünde inşa edilmektedir. Mart 2024'te açılması planlanmaktadır.

M12 hattı, Asya yakasında M8'den sonra dikey ulaşım aksında ikinci hat olarak çalışacaktır. Yenisahra'dan Kazım Karabekir'e kadar 11 istasyonda hizmet verecek olan hat, diğer hatlarla aktarma imkanı sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Projenin fiziksel ilerleme oranı %70 seviyesindedir.

M13 hattı, yeterli yolcu talebi olmaması sebebiyle Cumhurbaşkanlığı tarafından yatırım programına alınmamıştır. Ancak, revizyona gidilerek Yenidoğan'dan Söğütlüçeşme'ye kadar inşa edilmesi planlanan hat, 2025-2030 yılları arasında hizmete girebilir.

İstanbul'un metro ağındaki bu genişleme ve iyileştirme çalışmaları, şehrin ulaşım sorunlarını hafifletmeye yönelik önemli adımlar olarak değerlendirilmektedir. Bu projelerin tamamlanmasıyla birlikte, İstanbul'un toplu taşıma ağı daha da etkin ve kapsamlı hale gelecek ve şehirdeki yaşam kalitesini artıracaktır