Motor valfleri, içten yanma sırasında sıvı veya gaz akışına izin veren veya durduran mekanik bileşenlerdir. Valfler, silindir sayısına (yakıtın ateşlenmesinden güç üretmekle görevli yanma odaları) göre değişen farklı motor türleri vardır. Ayrıca çalışma türüne (2 çevrimli veya 4 çevrim) ve valflerin motor içindeki tasarım yerleşimine (üst valf OHV, üstten kam OHC veya VIB bloğundaki valf) bağlı olarak da farklılık gösterirler. Pistonlar silindirlerin içinde yukarı aşağı hareket eder. Motor valfleri pistonların hareketinin üstünde bulunabilir. Piston silindirin dibine geldikten kısa bir süre sonra emme valfi havanın içeri girmesine izin vermek için açılır, ardından silindiri hava geçirmez tutmak ve sıkıştırma oluşturmak için hemen kapanır. Piston sıkıştırmaya girdiğinde egzoz valfi açılır ve egzozun dışarı çıkmasına izin verir. Egzoz motordan çıktıktan sonra hemen kapanır. Bazen arızalanan yukarıda işlevlerinden bahsettiğimiz valfler, araç için birçok sorun yaratabilir. Bu yüzden yazımızın devamında sizler için derlediğimiz motor valfi hasarı belirtilerini yakından tanıyabil.
Valf Hasarının Belirtileri
Tıpkı araba motor arızasına karşı anında harekete geçeceğiniz gibi , valf hasarı da hızlı bir müdahale gerektirir. Modern araçlar, valf hasarı olasılığını azaltan eksantrik mili motorlarıyla donatılmıştır; ancak eski modellerin çoğunda valf sorunları yaşanabilir. Bu nedenle, aracınızda bu tür belirtiler görülmesi durumunda derhal harekete geçebilmek için motor valfi sorunu belirtilerini bilmek önemlidir. Aşağıda bilmeniz gereken motor valfi hasarının bazı yaygın belirtilerini listeledik.
Motordan Gelen Sesleri
Motordan tıkırtı sesleri duyuyorsanız bunun nedeni motor valflerinin hasar görmüş olması olabilir. Hızlandıkça bu sesler artma eğilimindeyse bunun nedeni valflerin aşınmış olması veya olası bir yanlış hizalama olabilir.
Motor Güç Kaybı
Valf hasarının bir başka belirtisi de düşük motor gücü ve performansıdır. Valfler, hiç boşluk bırakmadan veya çok az boşluk bırakmadan mükemmel şekilde oturacak şekilde tasarlanmıştır. Ancak yağ sızıntısı durumunda bir boşluk oluşarak valfin yuvasını kaybetmesine neden olabilir.
Egzoz Borusundan Mavi Duman Çıkması
Egzoz borusundan çıkan mavi duman aynı zamanda valflerin bozulduğunun bir göstergesidir. Egzoz borusundan mavi duman görüyorsanız aracınızda motor sorunu olabilir. Mavi duman birçok soruna işaret etse de, motor valfleri kesin bir sorun olabilir. Hasarlı motor valfi, yağın yanma odasına ulaşması için yer açar. Bu, yakıtla birlikte yağın da yanmasına neden olur. Sürücülerin bu durumda ayrıca yağ seviyelerinin hızla düşmesiyle karşılaşma olasılığı daha yüksektir.