Birçoğumuzun hatırlayamayacağı kadar eski dönemlerde internette bir siteyi keşfetmek diye bir kavram yoktu. Sadece bir sitenin adresini biliyorsanız ona bağlanmanız mümkün oluyordu. Bu noktada Google gibi firmaların ilk arama motorlarını sunması adeta bir devrim olarak görülmüştü. Çünkü artık insanların anahtar kelimeler kullanarak amaçlarına yönelik siteleri keşfetmeleri olanaklı hale gelmişti.
Arama Motorları Son Demlerini mi Yaşıyor? Yeni Teknolojiler Devralıyor!
Tabi hepimizin anasayfasını Google gibi arama motorları süsleyince hem siteler hem de arama motorları zamanla bu durumu para kazanmak için kullanmaya başladı ve uzunca bir süre işlerinde iyi olan firmalar tekel olarak yüksek ücretler kazandılar.
Ama günümüzde yine bir devrime doğru gittiğimizi söylemek mümkün. O devrimi de yapay zekanın yapacağı konuşuluyor. Pek mesleği değiştireceği düşünülen yapay zekanın arama motorlarını da tahtından edebileceği konuşuluyor. Çünkü siz bir arama motoruna bir anahtar kelime girdiğinizde karşınıza her zaman sizi tatmin edecek sonuçlar çıkmaya biliyor. Reklamlara maruz kalıp siteden siteye gezmek zorunda kalabiliyorsunuz.
Yapay zekâ ise bu gezme işlemlerini saniyeler içinde sizin için yapıyor. Üstelik öğreniyor, sizin için kişiselleştiriyor. İsterseniz sizi için topladığı bilgileri derleyebiliyor bile. Kısaca size bir arama motorundan çok daha fazla imkân sunuyor.
Tabi henüz yapay zekanın eksikleri olduğu için ve insanlar arama motorları kullanmaya alışkın oldukları için hala firmaların büyük bir kaybı yok diyebiliriz. Ama hızla kendini geliştiren yapay zekâ kısa zamanda insanları kendisine daha çok bağlayacak ve arama motorlarının önüne gelişmeye başlayacak gibi görünüyor.
Firmaları İyi Bir Son Beklemiyor
Her ne kadar Google gibi büyük firmalar istedikleri anda yapay zekâ ile rekabete girebilirmiş gibi görünse de birçok uzman böyle bir durumun söz konusu olmadığını belirtiyor. Çünkü büyük firmaların para kazanma stratejilerini, pazarlama stratejilerini kökten değiştirmeleri gerekecek. Ve bunu yapmaları uzun yıllar alacak. Firmalar yeniden yapay zekaya rakip olana kadar geçen sürede ise yapay zekâ insanların kişisel asistanı gibi çalışabilecek kadar gelişmiş ve kusurlarını kapatmış olacak. Yani büyük firmaların yeniden üst sıralara oturması oldukça zor görünüyor.