Vergi sisteminde dijital dönüşüm süreci hız kesmeden devam ederken, binlerce işletmeyi ilgilendiren önemli bir tarih yaklaşıyor. Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, e-Fatura ve e-Arşiv sistemine geçiş zorunluluğu bulunan mükellefler için son tarihin 1 Temmuz olduğunu açıkladı. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yürürlüğe konulan düzenlemeler kapsamında belirlenen şartları taşıyan işletmelerin elektronik fatura sistemine geçmesi gerekiyor. Yetkililer, süresi içinde geçiş yapmayan ve kağıt fatura düzenlemeye devam eden işletmelerin ciddi mali yaptırımlarla karşı karşıya kalabileceğini belirtiyor. Dijital ortamda yürütülen faturalandırma sistemiyle vergi süreçlerinin daha hızlı ve kontrollü şekilde ilerlemesi amaçlanırken, kapsam dahilindeki işletmeler için tanınan sürenin sona ermesine sayılı günler kaldı. İşletme sahiplerinin gerekli başvuruları tamamlayarak sisteme dahil olmaları gerektiği ifade edildi.
3 Milyon Lira Ciroyu Aşanlar Sisteme Geçmek Zorunda
TÜRMOB Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, 2025 yılı cirosu 3 milyon lira ve üzerinde olan mükelleflerin en geç 1 Temmuz tarihine kadar e-Fatura sistemine geçiş yapmaları gerektiğini söyledi.
Bunun yanında bazı sektörlerde faaliyet gösteren işletmeler için ciro şartı aranmıyor. Akaryakıt şirketleri, sigara ve alkol üreticileri ile ithalatçıları, e-ticaret firmaları, internet satış platformları, gayrimenkul ve araç alım satımı yapan işletmeler, SGK ile sözleşmeli sağlık kuruluşları, turizm belgeli oteller, sebze ve meyve ticareti yapan tüccarlar, elektrikli araç şarj hizmeti sunan firmalar, maden ruhsatı sahipleri, demir-çelik sektörü temsilcileri, şeker üreticileri ve gübre takip sistemine kayıtlı mükellefler de e-Fatura ve e-Arşiv uygulamasına geçmekle yükümlü bulunuyor.
Kağıt Fatura Düzenleyenlere Ağır Yaptırım
Zorunlu kapsamda yer aldığı halde kağıt fatura kullanmaya devam eden işletmeler için önemli cezalar uygulanacak. Vergi Usul Kanunu kapsamında özel usulsüzlük cezası kesileceğini belirten Yıldız, cezanın fatura tutarının yüzde 10'u oranında hesaplandığını açıkladı.2026 yılı için belirlenen yıllık ceza üst sınırının 17 milyon liraya kadar ulaşabileceği belirtilirken, işletmelerin mağduriyet yaşamamaları adına geçiş işlemlerini zamanında tamamlamalarının önem taşıdığı ifade edildi.Mükellefler, e-Fatura ve e-Arşiv sistemine geçiş süreçlerini Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yetkilendirilen özel entegratörler aracılığıyla tamamlayabiliyor. Sisteme dahil olan işletmeler faturalarını elektronik ortamda düzenleyip iletebiliyor.
