Bundan 14 yıl önce, henüz 17 yaşındayken iPhone 4 alabilmek için böbreklerinden birini satan Çinli Wang Shangkun’un hikayesi yeniden gündeme geldi. O dönem son model telefon sahibi olmak uğruna hayatını riske atan genç, şimdi 31 yaşında ve yaşam mücadelesi veriyor. Sağlıksız koşullarda gerçekleştirilen ameliyat sonrası enfeksiyon kapan Wang, kalan böbreğinin de iflas etmesiyle hayatının geri kalanını diyalize bağlı geçirmek zorunda kaldı. Genç yaşta aldığı karar, bugün geri dönüşü olmayan bir pişmanlığa dönüştü.
Statü İçin Böbreğini Sattı
2011 yılında iPhone 4, tüm dünyada olduğu gibi Çin’de de gençler için modernlik ve statü sembolü haline gelmişti. Fakir bir ailenin çocuğu olan Wang, sosyal medyada gördüğü “İki böbreğe ihtiyacın yok, birini satabilirsin” mesajına inanarak ailesinden gizli organ mafyasıyla temasa geçti. Yasa dışı bir ameliyatla böbreğini 20 bin yuana (yaklaşık 3 bin dolar) satan Wang, aldığı parayla iPhone 4 ve iPad 2 satın aldı.
Anne babasına durumu itiraf eden Wang, kısa sürede sağlığını kaybetti. Ameliyatın yapıldığı sağlıksız ortam nedeniyle vücudu enfeksiyon kaptı ve kalan tek böbreği de iflas etti. 2012’de Çin polisi organ mafyasını çökertse de verilen tazminat genç adamın hayatını eski haline getiremedi.
Bugün 31 Yaşında ve Diyalize Bağımlı

Şu anda 31 yaşında olan Wang Shangkun, 3. seviye engelli kabul ediliyor. Çalışamıyor, sosyal hayata katılamıyor ve yaşamını düzenli diyaliz tedavisiyle sürdürüyor. Verdiği bir röportajda, “Başkalarından geri kalmamak için hayatımı mahvettim” diyerek pişmanlığını dile getirdi.
Wang’ın hikayesi, yeni çıkan iPhone 17 Pro gibi modellerin yine statü sembolü olarak görüldüğü bir dönemde gündeme geldi. Özellikle gençler arasında son model cihazlara sahip olma isteğinin, ciddi mali yükler ve psikolojik baskılar yarattığı vurgulanıyor. Wang’ın yaşadıkları, anlık heveslerin ve toplumsal baskının nasıl ağır sonuçlar doğurabileceğine dair çarpıcı bir örnek olarak yeniden dikkat çekiyor.
