Almanya’da kamu kurumlarında görev yapan göçmen kökenli personel oranı, artış göstermesine rağmen hâlâ toplum genelindeki göçmen oranının oldukça gerisinde kalıyor. Federal Hükümet adına yürütülen “Çeşitlilik ve Fırsat Eşitliği Anketi”ne göre, 2023 yılı itibarıyla kamu yönetimindeki çalışanların yalnızca %16,2’si göçmen geçmişine sahip.
Bu oran, beş yıl öncesine göre %3,1’lik bir artışa işaret etse de, Almanya’daki çalışabilir nüfusun %31,9’u göçmen kökenli. Bu da kamu hizmetlerinde göçmenlerin yaklaşık yarı oranda temsil edildiğini ortaya koyuyor. Araştırmada bir kişinin kendisi ya da ebeveynlerinden en az biri doğuştan Alman vatandaşı değilse “göçmen kökenli” olarak değerlendiriliyor.
Federal Uyum Sorumlusu Natalie Pawlik, bu verilerin daha kapsayıcı bir kamu hizmetine ihtiyaç duyulduğunu gösterdiğini belirtti. SPD’li siyasetçi Pawlik, “Göçmen kökenli bireylerin potansiyelinden hâlâ yeterince faydalanmıyoruz. Bu durumu değiştirmeliyiz” ifadelerini kullandı.
Nitelikli personel açığını kapatmayı hedefleyen hükümet, koalisyon protokolünde yer alan personel seferberliği planını göçmenlerin kamu kurumlarına katılımını artıracak şekilde uygulamaya hazırlanıyor.
Ankete 2023 yılının Mayıs ve Haziran aylarında 73 federal kurumdan 50 binden fazla çalışan katıldı. Araştırma sadece temsiliyet değil, aynı zamanda kamu çalışanlarının ayrımcılıkla karşılaşma oranlarını da gözler önüne serdi.
Verilere göre göç geçmişi olmayan personelin %15,6’sı ayrımcılığa uğradığını belirtirken, bu oran Almanya’ya sonradan göç edenlerde %23,6, ikinci kuşak göçmen kökenli çalışanlarda ise %25,6 olarak ölçüldü.
Ayrımcılığın gerekçeleri arasında etnik köken, din, yaş, cinsiyet, engellilik, dış görünüm ve mesleki bağlantı eksikliği gibi unsurlar öne çıktı. Bu durum, kamu kurumlarında kapsayıcılığı artırma ihtiyacını bir kez daha gündeme taşıdı.
