Türkiye’de trafikteki araçların yaş ortalaması 14,3’e çıkarak rekor seviyeye ulaştı. Her dört araçtan biri hurda yaşını aşarken, otomotiv sektörü temsilcileri ÖTV muafiyetli hurda teşviki ve vergi sisteminde güncellemeler için çağrıda bulundu.
Araç Parkı Yaşlanıyor
TÜİK verilerine göre, 2017’den bu yana trafikteki araçların yaş ortalaması 1,8 puan artışla yüzde 14,3 oldu. Özellikle 21 yaş ve üzerindeki araçlar, toplam araç parkının yüzde 25,6’sını oluşturuyor. Ekonomik segmentteki araç satışlarının azalmasıyla, araç parkının gençleşmesi zorlaşıyor.
Orta Sınıf Otomobile Ulaşmakta Zorlanıyor
Artan enflasyon ve kredi erişimindeki zorluklar, ekonomik segmentteki araçlara talebi azaltırken, lüks segmentte %29’luk bir büyüme kaydedildi. Piyasada A, B ve C segmentindeki araçların oranı %85,7’ye geriledi.
ÖTV Teşviki Talebi Gündemde
Sektör temsilcileri, ÖTV matrah güncellemelerinin yapılmadığını, bu nedenle araçların büyük çoğunluğunun %80’lik vergi dilimine girdiğini belirtiyor. Hem yerli üretime destek hem de çevre hedefleri doğrultusunda hurda teşvikinin bir an önce çıkarılması gerektiği ifade ediliyor.
ODMD’den Açıklama
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği Başkanı Ali Haydar Bozkurt, yaşlı araç parkının trafik güvenliği, çevre ve ekonomi üzerindeki olumsuz etkilerine dikkat çekerek, şu ifadeleri kullandı:
“Türkiye’nin yeni teknolojilere uygun, çevre dostu ve vatandaşın mobiliteye erişimini kolaylaştıran bir vergi sistemine ihtiyacı var. Araç parkını gençleştirmek, trafik güvenliği ve ekonomik katkılar açısından çok önemli.”
Düzenleme Beklentisi Artıyor
Hurda teşviki ve ÖTV sisteminde yapılacak düzenlemelerin hem araç parkını gençleştirmesi hem de vatandaşların araç sahibi olmasını kolaylaştırması bekleniyor. Meclis’te görüşülen teşvik düzenlemelerine ilişkin açıklamaların önümüzdeki günlerde netleşmesi bekleniyor.