Ticaret Bakanlığı’na bağlı Reklam Kurulu, Türkiye’nin en büyük e-ticaret platformlarından Trendyol ve Hepsiburada hakkında inceleme başlattı ve tüketiciyi yanıltan uygulamalar nedeniyle iki şirkete ticari uygulamaları durdurma cezası verdi.
Hepsiburada: Sahte Yorumlarla Manipülasyon
Kurulun yaptığı incelemelerde, Hepsiburada’nın satışa sunduğu ürünlerin altında şablon şeklinde aynı ifadelerle oluşturulan yorumlara izin verdiği tespit edildi. Olumlu içerikli bu yorumların, tüketicileri manipüle ettiği ve bilinçli bir satın alma kararını engellediği belirlendi.
Özellikle U.S. Polo Assn markalı ürünlerin yorumlarında birbirini tekrar eden ifadelerin kullanıldığı ortaya çıktı. Tüketicilere, “Çok rahat ve kaliteli”, “Kumaşı çok güzel, tavsiye ederim” gibi hazır metinler sunularak, sahte bir güven algısı oluşturulduğu tespit edildi.
Ayrıca, Hepsiburada’da satılan bazı ürünlerde yanıltıcı reklam görsellerinin kullanıldığı belirlendi. Bir ürünün görselinde "5 yıl garantili" ibaresi yer almasına rağmen, gerçekte 2 yıl garantili olduğu tespit edilerek, platforma ilgili reklamların durdurulması cezası verildi.
Trendyol: Olumsuz Yorumları Sansürledi
Reklam Kurulu, Trendyol’un tüketici yorumlarını sansürlediğine dair şikâyetleri de değerlendirdi. Yapılan incelemede, olumsuz değerlendirmelerin platform politikalarına uymadığı gerekçesiyle reddedildiği ortaya çıktı.
Bir tüketicinin, satın aldığı kedi evi ile ilgili yaptığı “Ürün ayıplı, eksik parçalar gönderilmiş. Mümkün olsa bir yıldızın altında puanlamak isterdim” yorumunun yayına alınmadığı tespit edildi.
Kurul, bu durumun tüketicinin değerlendirme yapma hakkını engellediğine ve alışveriş tercihlerini etkileyerek haksız ticari uygulama oluşturduğuna hükmetti. Trendyol’a, bu politikayı durdurma cezası verildi.